Zmiany w przepisach dotyczących morskich farm wiatrowych

  • Reading time:5 mins read

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się dwa projekty modyfikacji przepisów dotyczące projektów morskich farm wiatrowych:

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceny wniosków w postępowaniu rozstrzygającym

Konsultacje publiczne tego projektu trwają 3 dni, uwagi można jednak przekazać do najbliższego poniedziałku włącznie.

Projekt zmienia § 5 ust. 2 pkt 3, § 6 ust. 6 pkt 2, § 7 ust. 4 i § 15 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie oceny wniosków w postępowaniu rozstrzygającym, modyfikując:

  • mechanizm przyznawania punktów za kryterium szczegółowe polegające na wykazaniu możliwości realizacji planowanego przedsięwzięcia z dostępnych środków publicznych,
  • w § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia mowa jest o realizacji odpowiednich inwestycji lub eksploatowania ich przez co najmniej 3 lata, podczas gdy w § 6 ust. 6 pkt 2 rozporządzenia zmienianego mowa jedynie o realizacji inwestycji – nowelizacja modyfikuje § 6 ust. 6 pkt 2 rozporządzenia po wyrazie „realizowana” dodając wyrazy „lub eksploatowana” tak, by zrównać zakres obu przepisów
  • § 7 ust. 4 rozporządzenia w taki sposób, że odpowiednie stosowanie mechanizmu proporcji wskazanego w § 6 ust. 6 pkt 2 będzie miało zastosowanie do wyliczenia wskaźników EOZE i Etotal, czyli odpowiednio wolumenu energii elektrycznej wyprodukowanej przez wnioskodawcę lub grupę kapitałową z odnawialnych źródeł energii oraz całego wolumenu energii elektrycznej wyprodukowanej przez wnioskodawcę lub grupę kapitałową.
  • § 15 pkt 2 rozporządzenia w taki sposób, aby wnioskodawcy, których sprawozdanie finansowe nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym 2020, nie przedkładali tych sprawozdań finansowych, dla których dzień bilansowy przypada w roku 2021 (obejmuje część roku 2020 i część roku 2021).

oraz

Projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej

Konsultacje publiczne tego projektu trwają 14 dni.

Zgodnie z uzasadnieniem:

Rozstrzygnięcie sytuacji remisowej

W projekcie zawarto m.in. modyfikację art. 27i ustawy w celu uregulowania kwestii remisu w postępowaniach rozstrzygających dla wniosków o wydanie pozwolenia na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich.

 W przypadku gdy więcej niż jeden podmiot zostanie wyłoniony w sposób przyjęty dotychczasowo, podmiotem wyłonionym w postępowaniu rozstrzygającym zostanie wnioskodawca, który za większą liczbę kryteriów oceny wniosków, o których mowa w art. 27g ust. 1 ustawy, uzyska większą liczbę punktów za dane kryterium spośród podmiotów wyłonionych zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 27i. Takie rozwiązanie ma na celu wyłonienie tego podmiotu, który zostanie wyżej oceniony w większej liczbie kryteriów niż podmiot lub podmioty, które uzyskały w postępowaniu rozstrzygającym równą liczbę punktów.

 W przypadku, gdyby i takie rozwiązanie doprowadziło do remisu, podmiotem wyłonionym w postępowaniu rozstrzygającym zostanie wnioskodawca, który uzyska większą liczbę punktów za najistotniejsze kryterium oceny wniosków, o którym mowa w art. 27c ust. 2 pkt 7 ustawy, spośród podmiotów, które zostały wyłonione w pierwszej dogrywce.

 Ostatecznie, gdyby również druga dogrywka nie przyniosła rezultatu w postaci wyłonienia jednego podmiotu, o wyborze decydować będzie wyższa wartość planowanego przedsięwzięcia wskazana we wniosku. W związku z tym, że wartość planowanego przedsięwzięcia bywa wskazywana przez inwestorów w walucie innej niż złoty, w przepisie uregulowano, że porównanie wartości zostanie dokonane po ewentualnym przeliczeniu wartości przedsięwzięcia na złote z waluty obcej po średnim kursie tej waluty ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski w dniu złożenia wniosku.

Ponadto projekt:

  • ma na celu zapewnienie, że badania naukowe prowadzone na polskich obszarach morskich będą prowadzone wyłącznie w celach pokojowych i nie będą zagrażały bezpieczeństwu żeglugi oraz obronności i bezpieczeństwu państwa.
  • wprowadza zasadę, że zasadnicza modyfikacja wniosku o wydanie pozwolenia na wznoszenie lub wykorzystywanie sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich albo o wydanie pozwolenia albo uzgodnienia dla kabli lub rurociągów będzie traktowana jak wniesienie nowego wniosku,
  • wprowadza termin i skutek niedochowania terminu na opinię właściwych organów w przypadku projektów zarządzeń dyrektorów urzędów morskich dotyczących określenia granicy pasa technicznego i ochronnego, co pozwoli na sprawniejsze prowadzenie procesu wydawania zarządzeń,
  • zapewnia zgodne ze stanem faktycznym odzwierciedlenie granicy wyłącznej strefy ekonomicznej, która uległa zmianie po podpisaniu umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie rozgraniczenia obszarów morskich na Morzu Bałtyckim,
  • upraszcza procedurę wydawania pozwoleń i uzgodnień dla sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń oraz kabli i rurociągów wprowadzając szereg ułatwień dla inwestorów,
  • przyznaje właściwym organom administracji morskiej kompetencje do wydawania decyzji nakazujących usunięcie nielegalnie wzniesionych i wykorzystywanych konstrukcji, urządzeń i elementów infrastruktury oraz ułożonych i utrzymywanych kabli i rurociągów.