Nowy projekt zmian w ustawie o OZE

  • Reading time:4 mins read

Ministerstwo Klimatu i Środowiska stworzyło projekt nowelizacji Prawa energetycznego i ustawy o OZE, który zakłada zmianę zasad rozliczeń energii wytwarzanej w mikroinstalacjach prosumentów. Z aktualnie obowiązującego systemu opustów będą mogli korzystać tylko ci prosumenci, którzy uruchomią swoje instalacje przed 1 stycznia 2022 r., jednak przez konieczność sfinalizowania całego procesu legislacyjnego termin ten może jeszcze ulec zmianie.

Do tej pory za wprowadzenie do sieci nadwyżki wyprodukowanej energii prosument mógł otrzymać opust na rachunkach w wysokości 70–80%. Nowy system zakłada natomiast możliwość sprzedaży nadwyżek energii po przyjętej w ustawie cenie, czyli średniej cenie z rynku hurtowego z poprzedniego kwartału.

Do Sejmu wpłynęła nowa propozycja, której podstawą jest przyjęcie opustu 1:1, ale jedynie dla energii czynnej, z wyłączeniem dystrybucji. Miałoby to być korzystne dla spółek dystrybucyjnych, które (według autorów nowych zasad) podnoszą straty na obsłudze prosumentów. Ma to również skłonić do nieuruchamiania zbyt dużych instalacji, ponieważ może to generować negatywne skutki dla operatorów sieci w szczycie produkcji. Oprócz tego proponowane jest zniesienie obowiązku posiadania przez prosumentów umowy kompleksowej oraz wydłużenie okresu wsparcia z 15 do 25 lat.

Najnowsze propozycje legislacyjne zakładają również wprowadzenie nowych kategorii prosumenta: wirtualnego i zbiorowego. Według rozwiązań proponowanych przez posłów prosumentem mogłaby się stać osoba, która nie mieszka w domu jednorodzinnym i nie ma możliwości uruchomienia instalacji fotowoltaicznej na własnym dachu.

Prosumentem zbiorowym miałby być odbiorca końcowy, który na własne potrzeby wytwarza energię elektryczną jedynie z OZE w mikroinstalacji lub małej instalacji przyłączonej do sieci dystrybucyjnej za pośrednictwem wewnętrznej instalacji elektrycznej budynku wielolokalowego pod warunkiem, że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym wytwarzanie to nie stanowi przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej.

Prosument wirtualny natomiast rozumiany jest jako odbiorca końcowy, który na własne potrzeby wytwarza energię elektryczną jedynie z OZE w instalacji odnawialnego źródła energii przyłączonej do sieci dystrybucyjnej w innym miejscu niż miejsce dostarczania energii elektrycznej do tego odbiorcy, która jednocześnie nie jest przyłączona do sieci dystrybucyjnej za pośrednictwem wewnętrznej instalacji elektrycznej budynku wielolokalowego, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, wytwarzanie to nie stanowi przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej.

Autorzy nowych propozycji dopuszczają możliwość łączenia wariantów prosumenckich w ramach pojedynczego punktu poboru energii. Rozliczenie pobranej i wprowadzanej energii w danym okresie ma być wykonywane w kolejności od najbliższego źródła energii. W przypadku osoby, która łączy te trzy modele, najpierw będzie rozliczana energia ze źródła lokalnego, następnie ta przypisana w ramach prosumenta zbiorowego i na końcu energia pochodząca ze źródła oddalonego. Rozliczenia ilości energii wytworzonej przez prosumenta wirtualnego lub zbiorowego będą ustalane odpowiednio do określonego w umowie udziału w danej instalacji.

Oprócz tego nowa propozycja legislacyjna doprecyzowuje zasady tzw. bilansowania międzyfazowego.

Więcej