Jako Stowarzyszenie w ramach oficjalnych wystąpień przekazywanych przy okazji procedowania rozporządzenia określającego poziom obowiązku umarzania świadectw pochodzenia na rok 2024, w tym również w ramach wspólnego apelu z innymi organizacjami branżowymi, wskazywaliśmy na istotne ryzyka wynikające z podejmowanych, kolejnych drastycznych obniżek wielkości udziału, o którym mowa w art. 59 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, czyli dla tzw. „zielonych certyfikatów” (dalej: „poziom obowiązku”).
Dokonane w ostatnich latach znaczące obniżenie poziomu obowiązku umarzania świadectw pochodzenia, w tym w szczególności jego redukcja w roku 2023 na rok 2024 nieuchronnie spowoduje znaczący wzrost skumulowanej nadpodaży zielonych certyfikatów na rynku. W celu ograniczenia negatywnych konsekwencji wynikających z destabilizacji tego systemu wsparcia zarówno dla wytwórców, jak i odbiorców energii elektrycznej należy możliwie szybko podjąć działania mające na celu przywrócenie równowagi podaż – popyt.
Wyzwanie to jest istotne również w kontekście innych funkcjonujących i przyszłych mechanizmów prawnych adresowanych do inwestorów w kontekście ich wiarygodności i stabilności w całym okresie ich obowiązywania oraz perspektywy instytucji finansowych. W dłuższej perspektywie konieczne jest również wypracowanie zasad wygaszenia przedmiotowego systemu w sposób pozwalający na uniknięcie negatywnych skutków dla jego uczestników.
Jednocześnie warto podkreślić, że skutki modyfikacji przedmiotowego parametru, z uwagi na specyfikę systemu umarzania świadectw pochodzenia, są możliwe do zaobserwowania dopiero w roku następującym po roku, którego dotyczy dany poziom obowiązku.
Skutki dla bilansu systemu zielonych certyfikatów, przewidzianego w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 sierpnia 2023 r. w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2024 r. znaczącego obniżenia poziomu obowiązku z 12 proc. w 2023 r. do 5 proc. w 2024 r. będą więc możliwe do zaobserwowania dopiero po zakończeniu realizacji obowiązku za rok 2024, tj. nie wcześniej niż po 30 czerwca 2025 r.
Zgodnie z uzasadnieniem dołączonym do ostatniego wydanego w tym zakresie rozporządzenia, celem powyższego jest ograniczanie wpływu zmniejszającej się podaży zielonych certyfikatów w związku z upływającym 15-letnim okresem wsparcia dla kolejnych instalacji na obserwowaną w systemie nadwyżkę popytu.
Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że już w roku bieżącym, a więc przy rozliczaniu przez podmioty zobowiązane poziomu obowiązku wynoszącego 12 %, obserwowany jest nieznaczny wzrost nadpodaży zielonych certyfikatów w ogólnym bilansie tego systemu, postulujemy podwyższenie przedmiotowego parametru tak, by uniknąć destabilizacji tego systemu wsparcia.
…