28 kwietnia br. do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Tego samego dnia projekt został skierowany do pierwszego czytania podczas posiedzeniu Sejmu.
Pierwsze czytanie odbyło się 29 kwietnia br. następnie projekt został skierowany do Komisji Finansów Publicznych. Tego samego dnia pojawiło się sprawozdanie z przeprowadzonych prac.
30 kwietnia br. podczas posiedzenia sejmu odbyło się drugie czytanie. Zgodnie z decyzją opublikowaną na stronie Sejmu, ponowienie skierowano projekt do Komisji Finansów Publicznych, w celu przedstawienia sprawozdania.
Następnie odbyło się trzecie czytanie podczas posiedzenia Sejmu. Pracę nad ustawą nie zostały jeszcze zakończone, a sam projekt został przekazany do Senatu.
4 maja br. ustawę przekazano Prezydentowi.
14 maja br. zostało ogłoszone stanowisko Senatu, w związku z Rządowym projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Tego samego dnia projekt został skierowany do Komisji Finansów Publicznych, mimo publikacji sprawozdania z prac Komisji, prace nad Ustawą nie są jeszcze zakończone.
15 maja br. Ustawę przekazano Prezydentowi do podpisu.
Dodanie proponowanego przepisu (art. 31zzh), dotyczącego form przedstawiania zabezpieczeń niepieniężnych przez członków Izby Rozliczeniowej Giełd Towarowych S.A. ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania krytycznego sektora, jakim jest branża energetyczna, zapewnienie ciągłości dostaw energii elektrycznej oraz funkcjonowania obszaru rozliczeń z odbiorcami końcowymi energii.
Z uwagi na obecną sytuację wywołaną rozprzestrzenianiem się na niespotykaną skalę choroby zakaźnej COVID-19, wywołanej wirusem SARS-CoV-2, podmioty gospodarcze, które znacząco ograniczyły działalność lub zdecydowały się na jej zawieszenie, są jednym z powodów dużego spadku zapotrzebowania na energię elektryczną.
Proponowane rozwiązania pozwalają ograniczyć zakres wnoszenia zabezpieczeń w formie pieniężnej, obejmując:
- Podniesienie limitu dla możliwych do przedstawienia świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii z odnawialnych źródeł energii (bez współczynnika redukcji i limitów na poziomie danego członka izby oraz całej izby);
- Zniesienie współczynnika redukcji dla zabezpieczenia niepieniężnego w postaci uprawnień do emisji (EUA) oraz zniesienie limitów na poziomie danego członka izby oraz całej izby;
- Wprowadzenie możliwości przedstawienia, jako zabezpieczenie niepieniężne, poręczenia spółki matki;
- Zwolnienie z obowiązku ustanowienia zabezpieczenia finansowego w stosunku do części wymaganych depozytów w przypadku wykazania odpowiedniego ratingu inwestycyjnego.
Przedstawione propozycje zmian formy akceptacji zabezpieczeń niepieniężnych wnoszonych przez członków Izby Rozliczeniowej Giełd Towarowych S.A. nie wywierają negatywnego wpływu dla Skarbu Państwa, jak i nie wymagają po jego stronie zaangażowania jakichkolwiek środków pieniężnych. Propozycje te zostały skonsultowane z Komisją Nadzoru Finansowego, Izbą Rozliczeniową Giełd Towarowych S.A, Towarową Giełdą Energii oraz zrzeszającym największych sprzedawców energii w Polsce – Towarzystwem Obrotu Energią.