Wczoraj, tj. w dniu 9 marca 2023 r. odbyło się I czytanie Rządowego projektu ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowych oraz inwestycji towarzyszących. Projekt w zasadniczej części dotyczy uproszczenia i usprawnienia procedur administracyjnych związanych z przygotowaniami i realizacją inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowych (ESP) oraz inwestycji towarzyszących.
Projekt stanowił przedmiot konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych, które rozpoczęły się w listopadzie 2022 r. Następnie został skierowany do rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą i ostatecznie przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 28 lutego 2023 r. i skierowany do Sejmu w dniu 3 marca 2023 r.
Na końcowym etapie prac Projekt uzupełniono o przepisy zmieniające ustawę z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (dalej: „Ustawa o środkach nadzwyczajnych”). Art. 40 Projektu przewiduje wyłączenie stosowania obowiązku przekazywania odpisu na Fundusz w stosunku do wytwórców energii elektrycznej w instalacjach odnawialnych źródeł energii, które są własnością, w zarządzie lub w użytkowaniu państwowej osoby prawnej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Zgodnie z art. 42 Projektu w przypadku już przekazanych odpisów na Fundusz przez przywołane podmioty Zarządca Rozliczeń ma obowiązek dokonania zwrotu środków.
Projekt wzbudził liczne kontrowersje, między innymi w zakresie niezgodności z Rozporządzeniem Rady (UE) 2022/1854 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii (dalej: „Rozporządzenie”) w zakresie proporcjonalności oraz zasad niedyskryminacji.
Ponadto, w ocenie Stowarzyszenia, ustanowienie wyłączenia z obowiązku przekazywania odpisu na Fundusz w rozumieniu Ustawy o środkach nadzwyczajnych dla wytwórców energii w instalacjach odnawialnych źródeł energii, które są własnością, w zarządzie lub w użytkowaniu państwowej osoby prawnej, wypełnia przesłanki pomocy publicznej, która powinna podlegać notyfikacji Komisji Europejskiej, aby mogła zostać uznana za zgodną z unijnym rynkiem wewnętrznym. Powyższe wątpliwości zostały podzielone przez przedstawicieli Biura Legislacyjnego Sejmu w trakcie I czytania.
W ramach I czytania nie wniesiono do projektu poprawek. II czytanie ma odbyć w ramach najbliższego posiedzenia plenarnego Sejmu, które planowane jest na 12 – 14 kwietnia 2023 r.