Podczas debaty o strategii transportowej Polski na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oświadczył, że inwestycje drogowe i kolejowe, a także rozbudowanie infrastruktury przeładunkowej zapewnią polskim portom do 2030 roku przejęcie prymatu na Bałtyku.
Sławomir Michalewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. finansowych, zauważył, że nawet teraz gdański port jest największym portem kontenerowym i trzecim największym portem przeładunkowym na Bałtyku.
Kluczowym elementem dla rozwoju polskich portów jest ich połączenie z siecią kolejową. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomniał, że obecnie jest realizowany program o wartości 5 mld złotych, którego celem jest położenie nowych torów, elektryfikacja oraz umożliwienie obsługi nawet najdłuższych składów towarowych przez zespoły portów w Trójmieście, Świnoujściu i w Szczecinie. Minister infrastruktury podkreślił też rolę polskich portów w przyszłym korytarzu transportowym Via Carpatia, łączącym porty trójmiasta z portami w Grecji, Rumunii czy Bułgarii oraz w korytarzu biegnącym z Malmoe w Szwecji przez zachodnią Polskę aż po Kretę.
Wiceprezes Portu Gdańsk Sławomir Michalewski dodawał, że również sam port realizuje inwestycje w infrastrukturę transportową, wykorzystując środki unijne poprawiany jest stan toru wodnego i nabrzeża. Inwestycje służą wzrostowi zdolności przeładunkowych, a do portu dwa razy w tygodniu zawijają największe kontenerowce świata.
Uważa on również, że także rozbudowa infrastruktury kolejowej przez PKP PLK może pomóc zwiększyć obsługiwanych towary. Wiceprezes portu Michalewski twierdzi także, że za 20 lat będzie można patrzeć na realizację przez Gdańsk obsługi pracy przewozowej największej polskiej rzeki, a wykorzystanie dróg rzecznych ma ogromne znaczenie w aspekcie „zieloności transportu”. Wspomniał również o możliwościach, jakie stwarza obsługa handlu zagranicznych sąsiadów przed polskim portami.
Wiceprezes Michalewski uważa, że szybki rozwój potencjału tranzytu przez polskie porty zapewni więcej korzyści dla Polski. Już teraz transport morski odpowiada za 80% przewozów w światowej gospodarce. Sławomir Michalewski podkreślił również rolę inwestycje w tworzenie nowych terminali intermodalnych oraz rozbudowę istniejących.