PKP Energetyka uruchomiła największy trakcyjny magazyn energii w Europie jako pierwszy z planowanych około 300 „power banków” dla kolei. Znajduje się w Garbcach, w gminie Żmigród koło Wrocławia. Z informacji podanych przez Spółkę wynika, że inwestycja kosztowała prawie 20 mln zł.
Według członka zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda technologia magazynowania energii zarówno stabilizuje system energetyczny (poprzez wzrost wolumenu dystrybuowanej energii bez konieczności zwiększania mocy przyłączeniowych), jak również pozwala na przekształcenie kolei tak, aby mogła być zasilania z OZE. W ramach programu Zielona Kolej konieczne jest zadbanie o stabilność dostaw energii bez względu na pogodę, co skłania Spółkę do inwestowania w nowoczesne zasobniki energii, które uzupełniają Inteligentny, Zintegrowany System Zarządzania Dystrybucją Energii dla Kolei.
Magazyn może jednorazowo zasilić przejazd pociągu osiągającego prędkość160 km/h, co zapewniają cztery kontenery bateryjne zawierające łącznie 4 240 ogniw litowo-jonowych. Trakcyjny magazyn energii został zbudowany we współpracy z Uniwersytetem Zielonogórskim.