ACCIONA, hiszpańska międzynarodowa korporacja zajmująca się infrastrukturą i odnawialnymi źródłami energii, podejmie wyzwanie trzeci raz z rzędu startując w Rajdzie Dakar z jedynym pojazdem w wyścigu, który nie zużywa ani kropli paliwa kopalnego.
Poprzez udział w legendarnym rajdzie, ACCIONA po raz kolejny zademonstruje potencjał energii odnawialnej, stanowiącej konkurencyjną alternatywę dla paliw kopalnych. Wszyscy pozostali uczestnicy wyścigu zużyją przeciętnie 25 litrów paliwa na 100 kilometrów emitując przy tym dwutlenek węgla i przyczyniając się do globalnego ocieplenia.
39 edycja Rajdu Dakar potrwa od 1 do 15 stycznia 2017 roku, a jego trasa przebiegać będzie przez część z najtrudniejszych do pokonania terenów Paragwaju, Boliwii i Argentyny.
Za kierownicą ACCIONY 100% EcoPowered tak jak w poprzednich latach usiądzie Ariel Jatón. Argentyński kierowca o dużym doświadczeniu kilkakrotnie brał udział w Rajdzie Dakar, jest także zwycięzcą argentyńskiego rajdu Cross Country. Pracował wraz z zespołem nad ulepszeniami samochodu. Jego pilotem rajdowym będzie Tito Rolón, również pochodzący z Argentyny.
Inicjatywa ACCIONY, mająca na celu upowszechnianie dbałości o środowisko i walki z niekorzystnymi zmianami klimatu wpisuje się w porozumienie klimatyczne podpisane przez 195 krajów podczas ubiegłorocznego szczytu w Paryżu.
Ulepszona wersja
ACCIONA 100% EcoPowered jest wynikiem ciągłych badań i prac nad rozwojem, prowadzonych przez ACCIONĘ od 2012 roku, w którym samochód został zaprojektowany.
Samochód zasilany jest prądem o mocy 150 kwh, odpowiadającej 300 koniom mechanicznym silnika spalinowego. Posiada innowacyjny układ napędowy, w skład którego wchodzi synchroniczny silnik elektryczny, seria sześciu pokładowych akumulatorów szybkiego ładowania (czas ładowania – 60 minut) oraz system zasilający przyrządy bezpieczeństwa za pomocą kolektorów słonecznych o wysokiej wydajności (25 %) o mocy 100 Wh.
Do najnowszej wersji samochodu wprowadzono kilka ulepszeń, mających na celu zwiększenie niezawodności w porównaniu z zeszłorocznym modelem. Prace objęły konstrukcję podwozia, sześcio-biegową, sekwencyjną skrzynię biegów, opracowanie systemu trakcji 4 x 4 oraz obniżenie wagi akumulatorów.